SITI HAWA BINTI MOHD NOOR 196643
STRATEGI KESOPANAN OLEH BROWN DAN LEVINSON (1987)
Brown &
Levinson (1987) mencadangkan teori kesopanan dalam wacana. Teori Kesopanan
Brown & Levinson (1987) terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama
adalah teori asas mengenai sifat kesopanan dan bagaimana ia berfungsi dalam
interaksi. Bahagian kedua adalah senarai strategi kesopanan dalam wacana. Brown
& levinson (1987) memperkenalkan konsep ‘wajah’ untuk menggambarkan
‘kesopanan’ dalam erti kata yang luas iaitu semua interaksi mempunyai kepentingan
dalam mengekalkan dua jenis ‘wajah’: ‘wajah positif’ dan ‘wajah negatif’. Brown
& levinson (1987:61) menentukan ‘muka positif’ kerana imej positif dan
konsisten mempunyai keyakinan diri. Sebaliknya, ‘muka negatif’ adalah “tuntutan
asas untuk kawasan, kepentingan diri dan hak-hak untuk tidak diganggu”.
Strategi kesopanan pula digunakan untuk merumuskan mesej untuk menyelamatkan
muka positif pendengar apabila muka yang mengancam tidak dapat dielakkan atau
dikehendaki. Brown & levinson (1987) menggariskan empat jenis utama
strategi kesopanan (Rajah 3): bald on-record, kesopanan negatif,
kesopanan positif dan off-record (tidak langsung) dan juga semata-mata
tidak menggunakan kata muka yang mengancam itu.
STRATEGI
KESOPANAN
Bald on-record Kesopanan Positif
Contoh: Contoh:
Bersedia! Kamu
nampak sugul. Boleh saya tolong?
Dengar sini… Boleh
saya pinjam seratus ringgit?
Berikan saya bakul besar itu. Saya
ikut kamu ke Hospital, jika kamu
Lampu itu berwarna hijau. tidak
keberatan.
Jemput masuk.
Jemput makan,
Kesopanan Negatif Off-record
Mungkin dia
yang mengambil kotak itu, Wah,
semakin sejuk dalam bilik ini.
mungkin!
Tolong
berikan saya pinggan putih itu. Mahal
betul harga kasut di sini.
Kalau
begitu, sedikit arahan tidak diperlukan? Cantik
baju kamu.
Membuang botol kosong merata-rata tidak
dibenarkan.
Rajah 3: Strategi Kesopanan oleh Brown & Levinson (1987)
RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi
Teori dan Aplikasi. Penerbit:
Universiti Malaysia Terengganu.
Cerita sosial 2: Saya yang Istimewa
Pada
hari ahad,bapa Alim membawa pulang buah-buahan yang dibelinya di pasar tani. Bapanya
tahu bahawa Alim, Imran,
Madinah dan Aisyah sangat gemar dengan buah-buahan tempatan seperti buah
durian, manggis, langsat, duku dan lain-lain. Ibu seperti biasa akan menyediakan
tong sampah supaya rumah tidak bersepah. Alim, kakak Madinah, abang Imran dan
Aisyah sering berkongsi makanan dan barang. Bapa Alim mengajar Alim dan adik-beradik untuk
sentiasa berkongsi setiap apa yang mereka peroleh. Pada ketika memakan buah, Alim meminta
kebenaran ibunya untuk memberi sedikit buah kepada Sulaiman, kawan baiknya. Ibu
Alim sangat bangga dengan anaknya Alim kerana suka berkongsi dan itu adalah
amalan baik. Alim gembira dan puas hati kerana dapat memberikan sedikit buah
kepada Sulaiman. Selepas itu, Alim terus mendapatkan keluarganya dan membantu
abang Imran, kakak Madinah, ibu dan bapa mengemas rumah dan membawa ke dalam
tong sampah. Makcik Timah berterima kasih kepada Alim kerana memberikan buah
sebentar tadi dan mendoakan kesihatan dan kesejahteraan Alim sekeluarga.
Cerita sosial ini juga
menceritakan bahawa Alim merupakan seorang yang pemurah. Hal ini demikian kerana,
Alim dengan sendirinya terdetik di dalam diri beliau untuk memberikan sedikit
buah yang dibawa pulang oleh bapa kepada sahabatnya iaitu Sulaiman. Hal ini
jelas menunjukkan bahawa Alim merupakan seorang yang pemurah.
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi.
Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment