Kepentingan
Kajian (Bab 1)
Bab 1
1.6 Kepentingan kajian
Okay.
Kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan atau jelaskan dengan
terperinci ya. Kerana di sini biasanya kita dalam borang pemeriksa, kita ada
satu bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. Kalau kajian tak
penting, kenapa pula kita kena jalankan kajian. Jadi, sebab itulah, sebab ada
kepentingan kita jalankan kajian. Jadi, untuk bahagian ini kita akan tulis
dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ni dibawahnya
kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi bahagian ini kita kena ambil ya. Kalau
contohnya sekarang kajian kita tentang Wacana Tekstual Skrip Animasi Cerita
Rakyat. Jadi apa kajian ini penting kerana apa ya, untuk siapa. Jadi kita kena
nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian ini kita kena jelaskan mengikut yang
besar dahulu. Jadi, kalau daripada kajian ini, kita lihat mungkinlah
kepentingan kepada masyarakat.
Jadi
apa dia? Kena huraikan bawah ini. Jadi masyarakat tu besar. Jadi bila besar tu
kita huraikan dalam satu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi 16.2. Apa yang
kecil lagi. Okay contohnya Kementerian Pelajaran/Kementerian Pendidikan
contohnya. Jadi letak tajuk ini, maknanya kajian ini penting untuk yang ini.
Jadi huraikan bawah dia kenapa dia penting. Tapi pastikan bila kita nak hurai
tu kita kaitkan balik dengan kajian kita. Maknanya tajuk kita tu kajian kita
dari segi mana, dari sudut mana yang penting tu. Jadi, kemudian turun lagi yang
lebih kecil lagi mungkin sekolah. Okay, sekolah tu dari sudut mana, dari segi
mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting kepada guru sahaja?
Guru besar ataupun pelajar? Jadi itu yang lain pulak.
Jadi
yang ini kita boleh letak pelajar. Jadi, daripada besar hinggalah ke kecil.
Okay, jadi sekarang ni pelajar. Dari segi mana yang penting ni. Huraikan pulak
dalam satu perenggan. Kemudian yang sini mungkinlah guru. Okay, sebab guru
perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran (P&P) ye. Jadi
kita huraikan dari segi apa. Jadi dalam ini kadang kala okay didapati ada
penyelia yang mengatakan bahawa setiap huraian dekat dalam ini, setiap huraian
yang awak dah jelaskan untuk sub-sub topik ini perlu disokong dengan sarjana
lain ataupun kajian-kajian lain. Boleh juga sebenarnya macam saya katakan
terpulang kepada penyelia kerana saya ulang lagi sekali iaitu kita ni penyelia
ye. Semua mempunyai different school of
thought. Okay, pemikiran kita berbeza. Jadi, mungkin ada penyelia kata okay
awak letak sokongan untuk tiap satu. Kenapa pentingnya kepada masyarakat.
Kenapa penting kepada Kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru?
Jadi
kena ada sokong. Jadi macam saya, bagi saya kalau dihuraikan di sini sebab bagi
saya ialah kepentingan kajian ni, menurut kajian ya, kepentingan ini menurut
kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini berkait rapat dengan
kajian kita. Maknanya huraikan dari sudut mana pentingnya. Jadi bila kita buat
huraian kalau bagi saya kalau tidak ada rujukan pun tidak mengapa kerana
huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas. Untuk setiap satu. Betapa
pentingnya tiap-tiap satu ini, betapa pentingnya kajian kepada ni masyarakat,
kementerian, sekolah, pelajar dan guru. Okay, jumlah kepentingan ini biasanya
ialah takkan kita nak letak satu kepentingan sahaja. Nampak sangat tak penting
kajian ini ya. Jadi kita biasanya kita akan letaklah minima tiga. Okay. Maksima
lima. Ini biasalah kalau misalnya nak lebih dari lima boleh. Tetapi kalau
terlampau banyak sangat mungkin yang banyak itu dalam kategori yang sama. Jadi
tidak perlulah kita nak letak banyak sangat sub-subtopik. Kita boleh cantumkan
ia, cantumkan supaya ia menjadi satu subtopik yang lain.
Hal
ini kerana apabila terlalu banyak kadang-kadang sebagai pemeriksa kita lihat
okay kenapa ini sama dengan ni. Contoh ye. Ini sama dengan ni. Ini sama dengan
tu. Kenapa awak perlu huraikan, nak pecah pecahkan dia pula. Jadi kalau minima
tiga okay. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat ya bila buat penyusunan
kepentingan kajian ni mestilah daripada besar. Masyarakat tu luas ya. Kecil,
kecil, kecil, akhirnya individu ya. Kepada pelajar, guru.
TEKS SASARAN
Significance of
the Study (Chapter 1)
Chapter 1
1.6 Significance of the study
Okay.
The importance of this study we do have to tell or explain in detail yes.
Because here we are usually in the examiner form, we have a section that shows
what the importance of this study. If research is not important, why do we have
to conduct research. So, that's why, because it is important that we do
research. So, for this section we will write using subtopics. So subtopic the
importance of this study under which we have other subtopics. So we have to
take this part. For example, now our study on the Textual Discourse of Folklore
Animated Script Script. So what is this study important because what is it, for
whom. So we have to state. But in the importance of this study we have to
explain according to the big first. So, if from this study, we see possible
importance to society.
So
what is he? Need to describe below. So the community is big. So when it is big
we describe it in one paragraph. Then we shrink again 16.2. What a little more.
Okay for example Ministry of Education / Ministry of Education for example. So
put this title, it means this study is important for this one. So explain below
why he is important. But make sure when we want to explain that we link back to
our study. The meaning of our title is our study in which direction, from which
angle is important. So, then down again the smaller one might be school. Okay,
from which school, from which point of view is this study important. So is it
important for teachers only? Headmaster or student? So that's another pulak.
So
this one we can place students. So, from big to small. Okay, so now this is a
student. In which sense is this important. Explain pulak in one paragraph. Then
the one here might be the teacher. Okay, because teachers need to provide
materials for teaching and learning (T&L) ye. So we describe in what terms.
So in this sometimes okay it is found that there are supervisors who say that
every description is close in this, every description that you have explained
for these sub-topics should be supported by other scholars or other studies. It
can also be like I said it depends on the supervisor because I repeat again
that we are the supervisor. All have different schools of thought. Okay, our
thoughts are different. So, maybe a supervisor says okay you put support for
each one. Why it is important to society. Why is it important to the Ministry?
Why school? Why students? Why teacher?
So
there must be support. So like me, for me if described here the reason for me
is the importance of this study, according to the study yes, this importance is
according to your own study. So when we make a description here it is closely
related to our study. Meaning explain from which angle it is important. So when
we make a description if for me if there is no reference it does not matter
because the description you wrote in this is already quite clear. For each one.
How important each of these is, how important the study is to this community, ministry,
school, students and teachers. Okay, this amount of interest is usually that we
do not want to put only one interest. It seems that this study is not very
important. So we usually we will place a minimum of three. Okay. Maximum five.
This is normal if for example you want more than five can. But if it is too
much it is very possible that many are in the same category. So there is no
need for us to put a lot of very sub-subtopics. We can put it together, put it
together so that it becomes another subtopic.
This
is because when there are too many sometimes as examiners we see okay why this
is the same as this. An example is. This is the same as this. This is the same
as that. Why do you have to explain, want to break break him anyway. So if at
least three is okay. So we can collect. So remember that when compiling the
importance of this study must be from large. The community is vast. Small,
small, small, finally individual yes. To students, teachers.
BUKTI KEHADIRAN: SITI HAWA BINTI MOHD NOOR (196643)
RUJUKAN: https://www.youtube.com/watch?v=ybSmRq8m-RU
No comments:
Post a Comment