Thursday 7 May 2020

BBM3410Satu202: CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM 2019) 3

Assalamualaikum wbt
Hari ini saya ingin ceritakan sedikit mengenai Cerita Sosial 3 ni yang mengisahkan tentang keluarga saya. Terdapat banyak sebenarnya nlai-nilai pengajaran dalam cerita ini tapi saya akan senarai 3 sahaja daripadanya.

1. Rajin
2. Tolong-menolong
3. Kasih sayang




Saya akan terangkan serba sedikit pendapat saya mengenai nilai yang saya bincangkan diatas. Dalam Cerita Sosial 3 ini, terdapat sebuah keluarga yang bahagia yang mengisahkan ‘keluarga saya’. Alim merupakan anak lelaki kepada Ismail dan Kamilah. Alim merupakan seorang anak yang rajin dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Alim diminta ibunya untuk menyapu sampah dan Alim cuba untuk menyapu sampah dan dia berjaya menyiapkan kerjanya. Cerita Sosial 3 ini juga menceritakan nilai tolong-menolong yang sangat ketara. Di mana, kesemua ahli keluarganya akan saling tolong-menolong dalam melakukan pekerjaan, contohnya Alim menolong ibubapanya setiap hari dalam membuat kerja rumah. Nilai kasih sayang menunjukkan apabila Alim bercakap dengan keluarganya bahawa dia sangat menyayangi keluarganya dan sebaliknya. Mereka saling menyayangi antara satu sama lain.


Rujukan: 

Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan
      Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt… Hai semua. Cek nak habaq sikit, ni last tugasan untuk subjek penterjemahan berbantukan komputer. Seronok bak hang. Tapi...